Waarom veranderden deze 14 bekende bedrijven hun logo?

Door: Jeroen van der Zwet

Er is niets zo nauw verbonden met een merk als het bedrijfslogo. Veel bedrijven herzien naar verloop van tijd het logo en besluiten wel eens om (kleine) aanpassingen of updates door te voeren. Daar kunnen diverse redenen voor zijn. Vaak is een logo verouderd en kiest men voor een nieuwe uitstraling, maar ook logo-technische redenen of zelfs een fusie kan ten grondslag liggen aan een nieuw logo ontwerp. In dit blog analyseren we 7 bekende bedrijven die hun logo veranderden. We beschrijven niet alleen wat er veranderd is, maar geven ook aan waarom voor een verandering gekozen is.

1. YouTube voegt beeldmerk toe voor meerdere platformen

Oude versie logo
voor
Nieuwe versie logo
na

In augustus 2017 heeft Google de YouTube-app vernieuwd en voorzien van nieuwe functies. Tegelijkertijd kreeg het logo – voor het eerste in 12 jaar – een update. YouTube is afgestapt van de rode beeldbuis-achtige box waar het woord ‘Tube’ in staat en heeft van de bekende Play-button het beeldmerk gemaakt. Bovendien is het beeldmerk verplaatst naar de linkerzijkant verplaats. Hierdoor is het logo breder geworden, maar zodra er vraag is naar een responsive logo, zoals in de app, dan zal alleen het icoontje getoond worden.

2. Converse legt meer nadruk op beeldmerk

Oude versie logo
voor
Nieuwe versie logo
na

Naast YouTube heeft ook Converse in 2017 haar logo aangepast. Belangrijk om te weten is dat dit logo van het bedrijf Converse is en dus niet van, bijvoorbeeld, de bekende Converse All Star schoenen. Voorheen zat de herkenbare ster verwerkt in de `O`, maar nu heeft Converse hier een los beeldmerk van gemaakt. Dit opent mogelijkheden voor het gebruik van alléén het beeldmerk, zonder plaatsing van de merknaam, voor bijvoorbeeld social media kanalen.

3. Domino’s verandert het logo door breder productaanbod

Oude versie logo
voor
Nieuwe versie logo
na

Restaurantketen Domino’s Pizza heeft in 2012 een nieuw logo geïntroduceerd. Wat opvalt, is dat het woord “pizza” is weggelaten. Domino’s heeft dit gedaan omdat het meer verkoopt dan alleen pizza’s. Domino’s wil consumenten niet in verwarring brengen door ‘pizza’ ook onder het nieuwe logo te plaatsen. Sterker nog, ze proberen de nadruk te leggen op het woordmerk door dit in groter lettertype te tonen. Bovendien zorgt het overgebleven dominosteentje voor extra herkenning en versterkt dat het woordmerk.

4. Netflix kiest voor iconische rode ‘N’

Oude versie logo
voor
Nieuwe versie logo
na

Toen Netflix in 1997 werd opgericht was het nog een VHS-uitwisselclub. Waar de diensten tegenwoordig online worden aangeboden, werden videobanden toen per post verstuurd. Gezien de veranderingen in de dienst was het niet ondenkbaar dat ook het logo zou mee veranderen. Bij de laatste wijziging in 2017 hebben de 7 letters plaatsgemaakt voor een iconisch rode ‘N’. Het nieuwe logo is responsive en werkt op diverse platformen, zoals een app, op social media platformen of zelfs op de knopjes van de afstandsbediening. Het zegt iets over de ambitie van het bedrijf.

5. Starbucks ontdoet zich van merknaam

Oude versie logo
voor
Nieuwe versie logo
na

Zelfs als je er nog nooit een kopje koffie hebt gedronken, ben je waarschijnlijk wel bekend met het logo van koffieketen Starbucks. Misschien is het je nog niet eens opgevallen, maar sinds 2011 heeft Starbucks een nieuw logo. Bij het laatste redesign van het logo heeft het Starbucks-logo de letters ‘Starbucks Coffee’ verloren, net als de zwarte kleur in het logo. Het nieuwe logo is als het ware de ingezoomde versie van het oude logo, waardoor de zeemeermin nog dominanter (en iconisch) is geworden.

6. UPS doet een jasje uit en kiest voor authentieke huisstijlkleuren

Oude versie logo
voor
Nieuwe versie logo
na

De oudste koerierdienst ter wereld is door de jaren heen vaak getransformeerd en ook het logo bleef niet onaangetast. Bij de laatste publiekelijke wijziging in 2003 toont UPS zich niet langer beperkt tot het vervoeren van pakketjes. Dit is duidelijk gemaakt door het pakketje uit het oude logo te verwijderen, zodat de focus op het schild komt te liggen. Het schild kreeg een make-over en werd gegoten in de authentieke bruine UPS huisstijlkleuren. Tot slot besloot het bedrijf om UPS als officiële naam aan te nemen.

7. Subway heeft na kritiek weer een nieuw logo

Oude versie logo
voor
Nieuwe versie logo
na

Subway is de laatste jaren wel erg nadrukkelijk op zoek geweest om haar restaurant als gezond te presenteren. De bekende huisstijlkleuren werden vervangen door groene ‘gezonde’ letters. Dit bleek geen succes en uit noodzaak werd het logo wederom veranderd. Het nieuwe logo staat rechtop en heeft een moderne uitstraling gekregen. De huisstijlkleuren zijn terug en geoptimaliseerd, zodat ze het best tot hun recht zullen komen in uitingen via alle kanalen. Het icoon, dat een nieuwe aanwinst is voor het merk, voegt de twee bekende pijlen samen tot een simpel maar krachtig beeldmerk.

8. Microsoft toont succesvolle elementen voor herkenning

Oude versie logo
voor
Nieuwe versie logo
na

Na 25 jaar hetzelfde logo te hebben gebruikt, heeft Microsoft in 2012 een nieuw logo gepresenteerd. Het vorige logo was simpelweg een woordmerk. Bij het nieuwe logo is dat ook het geval, maar is er een minder opvallend lettertype gebruikt. Hierdoor behoort ook de – naar eigen zeggen – zakelijke uitstraling tot het verleden. Daarnaast is er ook een vierkante versie van het kleurrijke symbool van Microsofts besturingssysteem Windows toegevoegd. Door het Windows symbool krijgt het logo meer herkenning.

9. Klassiek Philips logo is geoptimaliseerd voor digitale weergave

Oude versie logo
voor
Nieuwe versie logo
na

Sinds 2013 heeft Philips een nieuw logo, maar helemaal nieuw is het logo eigenlijk niet. Op een paar kleine wijzigingen na lijkt het nieuwe logo sterk op een oud logo uit de jaren dertig. Belangrijker nog is dat het logo geoptimaliseerd is voor het web. De dunne lijnen in het oude logo zijn verleden tijd, want dit kan problemen geven in een digitale weergave. Mede daarom is er gekozen voor twee radiogolven in plaats van drie. Ook is er gekozen voor meer kleur, zodat het logo meer body heeft gekregen en daarom ook beter getoond word op kleine schermen (bijvoorbeeld het scherm van je smartphone).

10. Mastercard volgt de trend en kiest voor platte typografie

Oude versie logo
voor
Nieuwe versie logo
na

Sinds 2016 heeft creditcardmaatschappij Mastercard een nieuw logo in gebruik. Niet vanwege een dienst- of identiteitswijziging, maar omdat het beter past bij het huidige digitale tijdperk en de logo trends. Het basisdesign, met de twee cirkels en de kleuren geel en rood blijven ongewijzigd. In het nieuwe logo zijn de verticale strepen, die de twee cirkels verbonden, uit het logo verdwenen. Tot slot is de naam Mastercard uit het beeldmerk gehaald en wordt deze ernaast of eronder gebruikt in een platte typografie.

11. Kraft en Heinz combineren logo na fusie

Oude versie logo
voor
Nieuwe versie logo
na

Toen Heinz in maart 2015 Kraft Foods overnam was iedereen benieuwd onder welke naam de fuserende bedrijven verder zouden gaan. Er werd gekozen voor een samensmelting van beide bedrijfsnamen: Kraft Heinz Company. Dit had ook gevolgen voor het logo. Beide namen zijn uit hun ‘omlijsting’ gehaald en staan nu, met een kleine aanpassing in de letters t en h, in één logo. Het betreft hier alleen het bedrijfslogo, de afzonderlijke producten zullen niet de dubbele naam dragen. Heinz Ketchup blijft dus gewoon Heinz Ketchup.

12. Instagram van retro naar modern vanwege User Interface elementen

Oude versie logo
voor
Nieuwe versie logo
na

Als je al langere tijd Instagram gebruiker bent, dan is het je vast niet ontgaan dat men in 2016 het uiterlijk en het logo van zijn mobiele applicaties heeft veranderd. De herkenbare retro camera maakte plaats voor een platte vorm. Dit kwam om kritiek te staan van gebruikers, maar – zoals wel vaker – is het slechts wennen. Bovendien kon de wijziging onderbouwd worden, want in de applicatie zijn veel User Interface (UI) elementen waarbij de nieuwe stijl veel beter past! In andere woorden: het nieuwe logo past veel beter bij de mogelijkheden van Instagram.

13. Ajax kreeg na metamorfose kritiek van supporters

Oude versie logo
voor
Nieuwe versie logo
na

In 1990 heeft Ajax een nieuw logo geïntroduceerd. Het logo van Ajax is ook een voorbeeld van een oud logo dat een metamorfose heeft ondergaan. In het oude logo werd de Griekse god Ajax tot in detail weergegeven. Het nieuwe Ajax logo oogt moderner door de strakke lijnen en vormen. Het lijkt zeker nog wel op het oude logo, maar is nu veel praktischer voor print en online gebruik. Echter is er sinds de invoering van het Ajax logo behoorlijk veel weerstand van de supporters. Die oude beeltenis van Ajax straalde trots en warmte uit. En dat is wat de supporters terug willen. Of dat gaat gebeuren?

14. Aldi moderniseert het oude logo

Oude versie logo
voor
Nieuwe versie logo
na

Tot slot nog het redesign van supermarktketen Aldi Süd uit 2017. In Nederland hebben we daar niets van gemerkt. Aldi is namelijk opgedeeld in Aldi Nord en Aldi Süd en alleen Nord is actief in Nederland. Het moderniseren van het logo past bij het huidige modernisatieproces waar Aldi Süd op dit moment mee bezig is. Anders dan wat de meeste merken doen, kiest Aldi ervoor om het logo meerdere lagen, verloop en diepte te geven.

Door: Jeroen van der Zwet (Met dank aan Promoboer.nl)

Logo laten aanpassen of herontwerpen?

Een nieuw logo laten ontwerpen of een bestaand logo laten herontwerpen?
Neem contact met ons op voor meer informatie.