Goedkoop een website laten maken

Goedkoop een website laten maken?

Een website laten maken is arbeidsintensief. Het proces omvat verschillende werkzaamheden zoals maken van ontwerp, ontwikkeling, bewerken van materiaal, creatieve brainstorms, overleg, onderzoek van doelgroep en concurrentie. Een website maken, zelfs ook als het gebeurt met populaire frameworks als WordPress of Drupal kost nu eenmaal veel tijd. Het voordeel van WordPress en dergelijke systemen is dat we nu eerder spreken van doorlooptijden van weken dan van maanden of zelfs jaren, zoals het geval was voordat deze CMS systemen op de markt kwamen.

Je kunt natuurlijk kiezen voor een van de vele webbureaus die adverteren met goedkope bodem- en stuntprijzen, maar zoals altijd blijkt goedkoop vaak duurkoop. Deze bureaus werken niet zelden in bulk met standaardthema’s, stagiares en missen vaak de basis en ervaring van gevestigde bureaus. De lage prijzen gaan ten koste van service, kwaliteit, professionaliteit en gedegen resultaat.

Om een mooie en goede website te maken gaat veel tijd zitten in details, het finetunen van het aangeleverde materiaal, het zoeken van materiaal, enzovoort. Toch kunnen we tijd en dus geld besparen door het proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Hieronder enkele tips.

1. Één aanspreekpunt

Maak je deel uit van een team? Is de website voor een organisatie of bedrijf en zijn er meerdere stakeholders binnen de organisatie die mede beslissingen nemen over het project? Zorg dan dat alle discussies en besprekingen hierover intern worden gevoerd en vervolgens via een en dezelfde aanspreekpunt naar Lowtone wordt gecommuniceerd. Niets is verwarrender dan ellenlange e-mails met verschillende geadresseerden in de CC van berichten. Deze verwarring kost vaak overbodige tijd en zou voorkomen kunnen worden als intern alles besproken is en via één woordvoerder wordt gecommuniceerd.

2. Goede voorbereiding

Om tijd en dus geld te besparen helpt het wanneer je vooraf jezelf goed voorbereid.  Dat wil zeggen: zorg voor het juiste materiaal zoals foto’s en beeldmateriaal. Zorg dat het allemaal van te voren zoveel mogelijk beschikbaar is en ook in het juiste formaat en resolutie. Dat geldt ook voor het logo en huisstijl. Is er nog geen logo of beeldmateriaal? Geen probleem. Wanneer dit voor aanvang duidelijk is zorgt Lowtone voor beeld.

3. Content aanlevering

Dit geldt ook voor tekst en andere content. Zijn de teksten compleet? Zit er een structuur in de opzet van de teksten? Wanneer vooraf duidelijk is wat de website structuur wordt scheelt dat ook in tijd. Wanneer halverwege het proces de structuur van de website wordt aangepast kost dat ook tijd.

4. Denk na over producten en diensten

Zijn er producten of diensten die worden aangeboden op de website? Denk van tevoren alvast na over de definitieve benamingen van deze. Ook dat scheelt tijd. Het kan wel eens zijn dat de namen van producten halverwege de ontwikkeling wijzigen. Dat kan gevolgen hebben voor het reeds gedane werk. Dat geldt ook voor prijzen, categorieën en meer.

Is er van te voren iets nog niet duidelijk? Dat kan natuurlijk. Het blijft een proces en daarbij hebben we vaak te maken met voortschrijdend inzicht. Belangrijk is om tijdig te communiceren zodat wij kunnen meedenken en adviseren.