Content marketing: van hype naar noodzaak

De populariteit van content marketing als zoekterm op internet en ook als ontwikkeling voor zoekmachineoptimalisatie en online marketing, is gestaag toegenomen. Content marketing kwam rond 2004/2005 voor het eerst echt op als methode om bezoekers naar websites te sturen en deze als klanten aan websites te binden.

De populariteit van content marketing is de laatste jaar sterk toegenomen.

Tegenwoordig lijkt content marketing online niet meer weg te denken. Kijk bijvoorbeeld naar de populariteit van ‘content marketing’ als zoekopdracht binnen Google; zoals uit de grafiek blijkt, pieken zoekopdrachten voor content marketing anno 2013. Een ware hype lijkt geboren.

Maar is content marketing slechts een hype, een nuttig instrument of zelfs een noodzaak voor online succes? Om deze vraag te beantwoorden, is het vooral van belang om content marketing nader te definiëren en actuele ontwikkelingen in kaart te brengen.

Wat is content marketing?

Maar wat betekent content marketing? Content marketing wordt gezien als iedere marketing activiteit gericht op het creëren van iedere vorm van media en inhoud (content) met het doel nieuwe (online) klanten te acquireren. Deze op maat gemaakte inhoud kan meerdere mediavormen behelzen, waar onder: nieuws, video, white paper, e-books, infographics, case studies, ‘how to’ gidsen, Q&A’s, fotomateriaal et cetera.

Content marketing in beweging: waarom is content marketing essentieel voor online succes?

Alhoewel content marketing daadwerkelijk eigenschappen van een hype heeft, wordt het wel degelijk steeds belangrijker unieke en consistente inhoud op een website aan te bieden; met het ultieme doel klanten/bezoekers aan te trekken en te blijven binden.

Experts gaan er van uit dat content marketing zich de komende jaren verder blijft ontwikkelen. Waarom? Omdat onder meer Google, een van de belangrijkste zoekmachines ter wereld, aangeeft dat de inhoud van de website leidend moet zijn voor het behalen van de beste positie in de zoekmachine. Daarnaast blijft de online concurrentie tussen websites in het algemeen en internetwinkels in het bijzonder, sterk toenemen en zal een groot deel van het online marketing budget aan content creatie worden besteed.

Kwaliteit van inhoud bepaalt rang in Google

Op de meeste recente SXSW stelde Amit Singhal, senior vice president van Google, het volgende: “We at Google have time and time again said—and seen it happen—that if you build high-quality content that adds value, and your readers and your users seek you out, then you don’t need to worry about anything else,” vertelde Singhal. “If people want that content, your site will automatically work…”

Kort samengevat: als de inhoud van de website van hoge kwaliteit is, deze inhoud daadwerkelijk waarde toevoegt en bezoekers aantrekt, dan hoef je als website eigenaar niet anders te doen om je website te promoten: het gaat tenslotte om de juiste en relevante inhoud.

Onderscheiden van online concurrentie door verhogen van inhoudelijke kwaliteit

Daarnaast blijft de online concurrentie sterk toenemen. De enorme toename van het aantal (Nederlandse) internetwinkels is indrukwekkend. In 2011 waren en ongeveer 37.500 internetwinkels gericht op de Nederlandse markt. In 2010 bedroeg het aantal webshops nog ‘maar’ 30.000. Een toename van 25% in een jaar tijd.

Het aantal webwinkels is de laatste jaren flink toegenomen. In 2011 waren er ongeveer 37.500.

Hoe zullen deze internetwinkels zich van elkaar onderscheiden? Op prijs? Of kwaliteit?

Door het aanbieden van unieke content kunnen eigenaren van internetwinkels zich optimaal positioneren binnen zoekmachines. Het gaat tenslotte om de inhoud zoals blijkt uit onder meer de uitspraken van Google. En de beste inhoud, krijgt de beste positie in zoekmachines.

Toename in bestedingen voor creëren van online content

Daarnaast blijkt uit onderzoek (van Gartner) dat investeringen in content creatie en sociale marketing in het totaal 21% van het digitale (online) marketing budget bedraagt. Kortom, online marketeers (in ieder geval in de Verenigde Staten) beseffen het belang van content marketing en spenderen daarom een belangrijk deel van hun budgetten aan het creëren van aansprekende inhoud.

Online succes betekent het aanbieden van de juiste content en content marketing is de winnende formule

Kortom, de belangrijkste verwachting voor de komende jaren om online succesvol te blijven als internetondernemer, is dat het aanbieden van de juiste inhoud (content) cruciaal wordt. Content marketing is hierbij een belangrijk instrument om een winnende online strategie te implementeren. Daarnaast blijven het toepassen van de juiste internet technologie en online marketing van groot belang.

Lowtone kan u helpen het winnende recept voor online succes samen te stellen. Voor webdesign,  webdevelopment én content marketing.