Belangrijke SEO trends

SEO is continue in ontwikkeling en om die reden is het belangrijk om daar voldoende tijd in te steken. Als je dit niet doet, dan bestaat de kans dat je (verder) achterop raakt met alle gevolgen van dien. Het is dan ook belangrijk om op de hoogte te blijven van SEO trends, zodat je daar je SEO strategie op kunt aanpassen. Ben je benieuwd naar welke SEO onderdelen nog belangrijker worden in 2021? Lees dan snel verder. We bespreken eerst wat statistieken en kijken we naar enkele opkomende trends op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.

Eerst even wat statistieken..

De volgende statistieken van 2020 laten zien hoe intensief SEO wordt toegepast en waarom het een populaire tool voor SEO marketeers is:

  1. 68% van de online activiteiten begint met een zoekopdracht in een zoekmachine;
  2. Slechts 0,78% maakt gebruik van resultaten op de 2e pagina;
  3. Met 53% is ruim de helft van het websiteverkeer afkomstig van organisch zoeken;
  4. Bijna 93% van het verkeer was afkomstig van Google Zoeken, Google Afbeeldingen en Google Maps;
  5. Bijna 70% van de zoekopdrachten bevat vier of meer woorden.

De genoemde cijfers laten duidelijk zien dat SEO het internet zeer effectief domineert en dat deze trend zich ook de komende jaren zal voortzetten.

1. Zorg voor unieke content

Vroeger ging SEO vooral over het stuffen van veel zoekwoorden in een stukje content. Tegenwoordig wordt er meer nadruk gelegd op kwaliteit van de content (on site SEO). Google heeft zelfs richtlijnen opgezet om overmatig gebruik van zoekwoorden en duplicate content te voorkomen. Als je deze richtlijnen niet serieus neemt, dan kan dat worden afgestraft met een penalty, waardoor je website uit de resultaten verdwijnt.
Google benadrukt dat de kwaliteit van de content cruciaal is voor een goede ranking. Maak gebruik van headers, subtitels, afbeeldingen, tabellen en video’s. Vergeet geen keywords te verwerken in headers, want dan begrijpt Google de content beter. Daarnaast verwijst Google naar het EAT-principe: deskundigheid, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid. Dit is bedacht om de meest relevante content bovenaan de zoekresultaten te krijgen.

2. Doelgroep analyse & zoekintentie

Door het thuiswerken en winkels die noodgedwongen hun deuren moesten sluiten is het consumentgedrag het afgelopen jaar behoorlijk veranderd. Mensen winkel nog meer online en ook bedrijven focussen zich (noodgedwongen) op online. Er is daardoor meer concurrentie en daarom moeilijker om je plekje af te dwingen in de zoekresultaten, wat bijdraagt aan het belang van SEO.
Voor het verbeteren van de resultaten moet je je nog meer gaan richten op de doelgroep analyse en de zoekintentie. Door onderzoek te doen kun je achterhalen wie je doelgroep is, hoe deze doelgroep zoekt, wat hun zoekintentie is en waarom ze dat op die manier doen. Vraag bijvoorbeeld wat je doelgroep belangrijk vind en genereer content op basis van deze verkregen informatie. Op deze manier kun je je positie in de zoekmachine verbeteren, conversie verhogen en daardoor meer omzet genereren.

3. Kunstmatige intelligentie speelt een grote rol

Kunstmatige intelligentie (AI) verandert de manier waarop mensen omgaan met online content. Het algoritme, RankBrain genaamd, werd een paar jaar geleden onthuld en speelt een belangrijke rol in de rangschikkingsfactoren van Google voor de resultaten van pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s).
De grote vraag is dus: hoe optimaliseer je je SEO voor RankBrain? Hoewel de zoekmachinegigant geen details deelt, zijn experts van mening dat de gebruikerservaring de leidende factor is. Je kunt dan denken aan de klikfrequentie en de tijd die op een pagina wordt doorgebracht. Hoge kwaliteit content volgens het content kan deze factoren positief beïnvloeden. Een SEO tools kan je helpen de pagina te beoordelen op basis van punten als leesbaarheid, backlinks en meer.

4. Voice Search heeft invloed op zoekopdrachten

Voice Search is een technologie die gebaseerd is op het gebruik van je stem om op het internet te zoeken, in plaats van het via je toetsenbord invoeren. De technologie is de afgelopen jaren steeds beter geworden en daarmee ook populairder. Steeds meer slimme speakers ondersteunen Voice Search en daar zetten grote spelers als Alexa, Google en Amazon volledig op in. De verwacht is zelfs dat ruim de helft van de huishoudens in 2022 een slimme speaker heeft staan.
Overweeg om je zoekwoorden te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Identificeer langere zinnen die mensen ook in dagelijks leven gebruiken. Wanneer mensen typen, hebben ze de neiging om zinnen af te korten. Iemand kan bijvoorbeeld een gesproken zoekopdracht geven: “Wat zijn de nieuwe SEO-trends voor 2021?” maar als hij typt kiest hij de woorden “nieuwe SEO-trends 2021”.

5. Keyword onderzoek & ondersteunde semantische zoekwoorden

Bij een zoekwoorden onderzoekt probeert men te achterhalen welke zoekwoorden relevant zijn voor de SEO strategie. De resultaten van het zoekwoorden onderzoek kunnen verwerkt worden in de content om vindbaarheid te verbeteren. Tot zover niets nieuws, want dit is de basis van een zoekwoorden onderzoek. Echter moet men zich niet alleen focussen op primaire zoekwoorden, want secundaire zoekwoorden zijn minstens zo belangrijk. Secundaire zoekwoorden kunnen synoniemen zijn of woorden die relevant zijn aan de hoofdzoekterm.
De verwachting is dat semantisch zoeken en optimalisatie van zoekintenties steeds belangrijker zullen worden in de toekomst. Google, onder leiding van RankBrain, kijkt niet alleen meer naar reeksen woorden. Het analyseert ook de context van een zoekopdracht en probeert de zoekintentie van een gebruiker te achterhalen. En dat betekent: hoe meer relevante informatie wordt verstrekt – via gerelateerde primaire en secundaire zoekwoorden – hoe beter. Besteed daarom nog meer tijd aan het keyword onderzoek.

6. Meten is weten!

Door middel van monitoring en rapportage kun je je SEO resultaten in de gaten houden en waar nodig bijsturen en optimaliseren. Google biedt daarvoor verschillende tools aan, waarvan Google Analytics en Google Search Console het meest bekend zijn. Met Google Analytics kun je on site statistieken, zoals de time on site en bounce percentage, bijhouden. En met Google Search Console kun je bijhouden op welke termen je vindbaar bent, op welke positie je staat en nog veel meer. Deze statistieken veranderen voortdurend en het is van cruciaal belang om daarvan op de hoogte te blijven. De juiste SEO-tools kunnen je helpen de informatie te krijgen die je nodig hebt om een SEO-strategie te analyseren en bij te sturen.

In een notendop

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een effectieve manier om bezoekers naar je website te trekken. SEO is continue in ontwikkeling en het is een enorme uitdaging om altijd op de hoogte te blijven van de laatste trends. Het kost veel tijd, maar dat is ook zeker de moeite, want ongeveer 70% tot 80% van de gebruikers concentreert zich uitsluitend op organische resultaten en negeert betaalde resultaten.

Hulp nodig van een SEO specialist?

Jouw website op de eerste pagina in Google. Je website hoger in de zoekresultaten. Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar dat is het zeker niet. Om dat te realiseren kun je niet om een SEO specialist heen. Zonder SEO specialist (specialist in zoekmachine optimalisatie: Search Engine Optimization) is het tegenwoordig namelijk bijna onmogelijk om goed gevonden te worden. Heb je hulp nodig bij je SEO, wil je een SEO check laten doen of een onderhoudscontract aangaan? Neem dan contact met ons op!

Deze blog is geschreven door Jeroen van JM Promotions